Marieke van Veen over het decor van Robin Hood

In februari 2020 gaat onze nieuwe 4+ voorstelling Robin Hood in première. Marieke van Veen is verantwoordelijk voor het decorontwerp. Even bellen met Marieke…

Hoe begin je met een decorontwerp?
Het begint altijd met een gesprek met de regisseur, in dit geval Job Raaijmakers. Ik ken Job al langer en weet dat hij van klim- en klauterdecors houdt. Voor het gesprek met de regisseur verdiep ik me in het verhaal. Zo speelt het verhaal van Robin Hood zich af in de bossen. Hoe gaan we dat laten zien en is er ruimte voor een kasteel bijvoorbeeld? Een boomhut misschien? Voegt het wat toe aan het verhaal? We nemen alle opties gezamenlijk door. De dramaturgische verhaallijn van de regisseur is voor mij leidend. Het decor ondersteunt deze boodschap. Daarbij hou je rekening met de grootte van het podium of toneel, het beschikbare budget en de gewenste sfeer.

Waar haal je inspiratie vandaan voor een decor?
Ik hou ervan om kunstenaars bij een project te zoeken. Niet voor de buitenwereld, maar meer voor mijzelf. In dit geval is dat kunstenaar Donald Judd geweest. Hij maakt kunstobjecten door kubussen te stapelen. Zo ontstond voor het decor van Robin Hood het idee om een constructie van kasten te maken waar verschillende werelden uitkomen. Door de invloed van Donald Judd is het decor eigenlijk een modern kunstobject geworden.

Heel veel meer kunnen we er natuurlijk niet over verklappen. Bouw jezelf het decor?
Nee, dat doet Valentijn van der Mieden. Echt een vakman, waar ik heel prettig mee samenwerk. Hij gaat met mijn schetsen uit SketchUp aan de slag. In deze fase overleggen we nog veel. Bijvoorbeeld over afmetingen, verlichting en gewicht. Het decor moet in de Gnaffelbus mee naar de theaters, dus niet te groot en te zwaar zijn.  

Robin Hood gaat 8 februari 2020 in première in de Zwolse Theaters.
Klik hier voor meer informatie over de voorstelling en de speellijst.

Uilskuiken, een concert voor horenden, slechthorenden en dove kinderen

Gnaffel en een orkest, dat belooft avontuur voor jong en oud. Laat je meeslepen in dit komische en brutale sprookje van Mark Haayema. Grappig, ontroerend en met herkenbare klassieke melodieën. De poppen zijn van Elout Hol, de muziek van Henk van der Schalk. Kinderen, ouders en grootouders, kom samen genieten van een heerlijke kinderconcert! Uilskuiken is een concert voor horenden, slechthorenden en dove kinderen.

Uilskuiken gebruikt gebaren, omdat hij niet praat. Zijn broertjes vinden dat maar gek, maar als er een groot gevaar dreigt, blijkt de gebarentaal van Uilskuiken opeens super handig!

Kinderen kunnen zich goed in Uilskuiken verplaatsen: hoe het is om anders te zijn dan anderen. Dat anders zijn juist leuk is, omdat iedereen zijn eigen talent heeft en uniek mag zijn. Leerlingen ontdekken het belang van luisteren. Hoe zou het zijn om doof te zijn? Ze leren gebarenliedjes met gebaren uit de Nederlandse gebarentaal.

Hieronder een moment uit de repetities waarin de cast het gebarenliedje leert van gebarenspecialist Bianca van der Horst.

Bekijk hier voor meer informatie, kaartverkoop en de speellijst

Robin Hood 8 februari in première in Schouwburg Odeon

Alleen gelaten, voor de deuren van een klooster, vindt een grote bruine beer Robin. Ze voedt hem liefdevol op in haar groene wereld, zonder grenzen en zonder macht. Een heerlijke wereld waarin iedereen gelijk is. Maar eenmaal in de mensenwereld aangekomen, blijkt dat het daar alles behalve eerlijk is. Prins Jan verhoogt elke dag de belastingen, zodat hij zelf gelukkiger wordt in zijn met geitenmelk gevulde zwembad.

Robin kan het niet langer aanzien en doet er alles aan om de mensen hun stem én geld terug te geven. Samen met koningsdochter Marian besluiten ze te vechten tegen Prins Jan. Ze stelen van de rijken en geven het terug aan de armen. Samen verzinnen de vrienden diep in het bos een geweldig plan om Prins Jan van zijn troon te stoten.

Een muzikaal poppenspel met muziek van Herman van Veen.
Bekijk hier de speellijst.

Robin Hood 4+

Iedereen kent het verhaal van Robin Hood: Prins Jan besteelt het land om er zelf rijk van te worden. En onze held Robin Hood steelt van de rijken om de armen te helpen. Robin is eerlijk en goed en Prins Jan bakt er niets van. En Marian? Zij is het mooie meisje. Maar klopt dit verhaal wel? Is goed wel zo goed en slecht zo slecht? En wat is nou eerlijk?

Drie poppenspelers vertellen het verhaal van Robin Hood maar spelenderwijs belanden ze in een nieuw verhaal. Een verhaal waar goed niet alleen goed is en slecht niet alleen slecht. Zo zorgt Marian voor een ander einde en verandert de nieuwe geschiedenis.

Deze komische en originele voorstelling speelt met eerlijkheid, goed en kwaad. Een muzikaal poppenspel met drie energieke acteurs en met nieuwe muziek van Herman van Veen.

Duur: 60 minuten

Speeldata:
Zwolse Theaters – 8 februari – 14.00 uur – bestel kaarten (PREMIERE)
Zwolse Theaters – 9 februari – 14.00 uur – bestel kaarten 
Hoftheater – Raalte – 16 februari – 15.00 uur – bestel kaarten
Theater De Krakeling – 20 februari – 14.30 uur – bestel kaarten
Theater De Krakeling – 21 februari – 14.30 uur – bestel kaarten
Schouwburg Amstelveen – 23 februari – 14.30 uur – bestel kaarten
Theaterspoor Uden – 28 februari – 15.00 uur
Stadsschouwburg Groningen – 1 maart – 14.30 uur – bestel kaarten
Schouwburg Ogterop – 2 maart – besloten
Schouwburg Ogterop – 3 maart – besloten
De Tamboer – 4 maart – besloten
De Tamboer – 5 maart – besloten
Meervaart – 8 maart – 14.00 uur – bestel kaarten
C.C. Het Gasthuis – Aarschot (BE) –  11 maart – 15.00 uur – bestel kaarten
Kielzog Theaterkunsten Centrum – 22 maart – 15.00 uur – bestel kaarten
Theaters Tilburg – 29 maart – 15.00 uur – bestel kaarten
Schouwburg Venray – 1 april – 15.00 uur – bestel kaarten
Theater de Meenthe – 2 april – besloten
Theater de Meenthe – 3 april – besloten
Zaantheater – 5 april – 15.00 uur – bestel kaarten
Theater De Veste – 12 april – 14.30 uur – bestel kaarten
Wilmink Theater Enschede – 13 april – 14.30 uur – bestel kaarten
Theater a/h Vrijthof – 19 april – 15.00 uur – bestel kaarten
De Maaspoort Venlo – 29 april – 15.00 uur – bestel kaarten
Lindenberg Theater Nijmegen – 3 mei – 15.00 uur – bestel kaarten
Theater Twee Hondjes – 10 mei – 14.00 uur – bestel kaarten
Stadstheater Arnhem – 17 mei – 13.30 uur – bestel kaarten

Credits

Regie: Job Raaijmakers
Tekst : Mark Haayema
Spel: Mark Haayema, Markoesa Hamer, Karlijn Koel
Vormgeving: Marieke van Veen
Poppen: Elout Hol
Kostuums: Dorien de Jonge
Lichtontwerp: Berry Claassen
Muziek: Herman van Veen en Henk van der Schalk
Dramaturgie: Rob Vriens
Regieassistent en educatie: Valerie van de Ridder

Boekingen via www.stipproducties.nl

Drie vragen aan Els Hazenbos van STIP

Zeggen we op kantoor STIP dan hebben we het vaak over Els. Els Hazenbos doet de acquisitie en tourmanagement bij STIP theaterproducties en werkt al meer dan 23 jaar met ons samen. 

Wat doet STIP precies?
‘STIP theaterproducties is opgericht in 1987 en staat voor jeugd- en jongerentheater dat toegankelijkheid combineert met kwaliteit en diepgang. We zijn gespecialiseerd in de tourneeplanning van de beste jeugdtheatergezelschappen van Nederland en produceren zelf jonge en talentvolle jeugdtheatermakers. Een paar keer per jaar zitten we met Gnaffel om tafel. Dan bespreken we de voorstellingen, blikken terug en kijken vooruit. Welke voorstelling ligt er op de planken voor in de toekomst. Ik denk graag mee en adviseer waar nodig.’

Hoe zou je Gnaffel omschrijven? 
‘Jullie zijn een uniek gezelschap. Het poppenspel van Elout is heel bijzonder en ongeëvenaard. Elke voorstelling is mooi om te zien (heel beeldend) en geeft een bepaald inzicht mee als je het theater verlaat. Een troost, een lach, een aanleiding voor een goed gesprek. Dat is voor mij typisch Gnaffel.’

Op welke voorstelling verheug je je?
Oma, mag ik mijn pop terug vind ik een pareltje. Ik ben dan ook blij dat deze voorstelling in 2020/2021 in reprise gaat. Het is een prachtig verhaal met aan de ene kant die typische Gnaffel ambachtelijkheid van de poppen, in combinatie met een verhaal dat ergens over gaat. Volwassenen raken ontroerd en kinderen lachen. Het is een voorstelling waar zeker in families over wordt nagepraat. Dat is fantastisch als theater dat met mensen doet.’

Maar ik verheug me ook op jullie 4+ voorstelling Robin Hood. Die speelt straks door het hele land. Dat wordt genieten.

VAN MIJ (4+)

Elk kind denkt -in zijn eerste jaren- dat alles hem of haar toebehoort. Alle dingen, alle mensen, alle aandacht, alle liefde, vooral ja… alle speelgoed, alles is ‘van mij!’. En dan ineens, oempf… moet je gaan delen. Eerst met die nare oudere broertjes en zusjes en dan met vooral overbodige vriendjes. Maar waarom dan toch? Want alles is toch… van mij? Stom! Wil niet. Dit delen, dit ‘van jou of van mij’ is thema in de ultra-speelse, fantasievolle, kleurrijke en hoe-kan-het-anders, veelal rijmende Gnaffel-voorstelling VAN MIJ.

VAN MIJ is een grappige spiegel en een feest van herkenning voor de volwassenen en andere kinderen die dit stadium al voorbij zijn. En natuurlijk een verrassende -hernieuwde- kennismaking met het prachtige werk van een van Nederlands beste schrijvers en dichters.”

Regie: Rob Vriens
Spel: Sam Galgenbeld en Elout Hol

Theaterseizoen 2020/2021

Gnaffel versus Kintsugi

Kintsugi (‘gouden verbinding’) is de Japanse kunst van het repareren van gebroken keramiek met goud. In de Japanse schoonheidsleer dragen de sporen van gebruik, breuk en herstel bij aan de schoonheid en waarde van een voorwerp.

Kintsugi benadrukt de barsten in een keramieken voorwerp en onthult zo een deel van zijn geschiedenis en benadrukt de schoonheid van imperfectie en vergankelijkheid.

Het voorwerp wordt zorgvuldig in ere hersteld, het verzoent zich met zijn verleden en wordt daardoor paradoxaal genoeg sterker, mooier en dierbaarder dan voor de breuk.

Theater Gnaffel wil de verhalen van kwetsbare, imperfecte en soms onopvallende mensen een podium geven. Hun verhalen laten je zien dat iedereen er toe doet. Want als je gezien wordt dan groei je. Een ode aan de kwetsbaarheid, aan alle buitenbeentjes, aan hen die niet worden opgemerkt.

Wij moedigen je aan het lef te hebben imperfect te zijn en je kwetsbaarheid te laten zien.

Lotte Visser over educatie Wees geen Vierkant

Wees geen Vierkant is de eerste Gnaffelproductie voor kinderen van 10 tot 14 jaar. De voorstelling wordt op festivals en in theaters gespeeld maar ook op scholen. Achter de schermen is hard gewerkt aan een aansluitend educatieprogramma. Het educatiemateriaal van Wees geen Vierkant bestaat uit verschillende podcasts, een superheld-ontwerp-opdracht en een ‘ik-ken-mezelf-heus-wel-spel’. Allemaal bedacht door Lotte Visser.

Even voorstellen
“Mijn naam is Lotte Visser en ik loop stage op de educatieafdeling van Theater Gnaffel. Ik mocht de educatie voor Wees geen Vierkant ontwerpen en ik heb dat met erg veel plezier gedaan. Ik werd vanaf het begin erg goed betrokken bij het maakproces en de repetities, zodat ik de educatie zo goed mogelijk kon laten aansluiten op de voorstelling. Ik wilde met de educatie bereiken dat de leerlingen, naast het bekijken en beluisteren van de voorstelling, ook zelf zouden kunnen ervaren waar de voorstelling over gaat. Ik heb ervoor gekozen om een podcast te maken die voorafgaand aan de voorstelling in de klas kan worden beluisterd, zodat leerlingen alvast een beetje kennis kunnen maken met de personages uit de voorstelling.

Educatiespel
Vervolgens bezoeken de leerlingen de voorstelling. Wanneer zij weer terug in de klas zijn, gaan ze met hun eigen leerkracht aan de slag met het ‘ik-ken-mezelf-heus-wel-spel’. Ik heb dit spel bedacht omdat ik wilde dat de leerlingen op zoek zouden gaan naar alle verschillende eigenschappen die zij bezitten, zoals Sofia en Amber dit ook doen in de voorstelling. Het spel bestaat uit 51 kaartjes met verschillende eigenschappen en symbolen en het is de bedoeling dat je jezelf èn je buurman of buurvrouw zo goed mogelijk leert kennen.

Superheld werkblad
Het derde en laatste onderdeel van de educatie is het ‘ontwerp jezelf als superheld’-werkblad. Een held kan veel dichterbij je staan dan je zelf denkt en je kan ook zelf een held worden, gewoon door te zijn wie je bent. De leerlingen maken kennis met vijf superhelden door te luisteren naar verschillende podcasts en gaan vervolgens aan de slag met het creëren van zichzelf als superheld.

Het ontwerpen van deze lessen was heel erg leuk om te doen en ik hoop dat de leerlingen er net zo veel plezier aan zullen hebben!”

Gandhi (10+) + rapworkshop

Kun je gehoord worden zonder te schreeuwen?

De dertienjarige Charlie sluit zich op in haar kamer. Ze heeft genoeg van het geschreeuw en gescheld van haar ouders die op het punt van scheiden staan. Ze zijn zo druk met ruziemaken dat ze Charlie niet meer horen. Hun gezichten staan wel in luisterstand maar hun oren staan uit. Hoe kan ze de ruzies in vredesnaam stoppen?

Dan verschijnt haar grote idool Gandhi; dé Indiase held in geweldloos verzet. Samen smeden ze een plan. Charlie start een hongerstaking. Pas als haar ouders beloven bij elkaar te blijven en écht naar haar te luisteren, zal ze opgeven.

Foto: Erik Franssen

Charlie besluit haar actie te delen met de wereld. Wow… zoveel ‘likes’ heeft ze nog nooit gehad, haar post gaat compleet viraal. Binnen de kortste keren staan er cameraploegen voor haar huis die het nieuws over Charlie razendsnel verspreiden. Het loopt compleet uit de hand. Dit was niet de bedoeling. Bereikt ze nu wel wat ze wil?

De voorstelling Gandhi gaat over de dunne grens tussen staan voor je overtuiging en staan op je strepen. Tussen fanatiek zijn en je ideaal nastreven. Want wat moet je doen om écht gehoord te worden? Of is het soms beter iets toe te geven wanneer je iets voor elkaar wilt krijgen…?

Rapworkshop
Theater Gnaffel heeft samen met jongeren van De Fakkelteit een workshop ontwikkeld waarin de hele klas een rap maakt. De workshop vindt voorafgaand aan de voorstelling op school plaats en wordt begeleid door twee rappers. Theater Gnaffel begeleidt ze in hun leertraject om voor de klas deze workshop te geven. Aan de hand van de rap wordt dieper ingegaan op vragen als, hoe laat jij je stem horen? En waar zou jij voor kiezen? Een leven lang zwijgen of schreeuwen?

Meer weten?
Bent u docent en heeft u interesse in de voorstelling Gandhi in het theater en een rapworkshop bij u op school? U kunt hiervoor contact opnemen met Mette Bunskoek via 06 21 21 69 22. U kunt ook mailen naar info@gnaffel.nl.

Duur: 60 minuten
Speelperiode:
sep 2019 t/m juni 2020

Speeldata:
Zwolse Theaters – 28 september 2019 – 16.00 uur – bestel kaarten
Zwolse Theaters – 29 september 2019 – 16.00 uur – bestel kaarten
Theater Rotterdam – 17 november 2019 – 15.00 uur – bestel kaarten 
C.C. De Steiger – Menen (BE) – 14 januari 2020 – besloten
Deventer Schouwburg – 26 januari – 15.00 uur

Credits
Tekst: Herman van de Wijdeven
Regie: Silvia Andringa
Spel en poppen: Aniek Stokkers, Elout Hol, David Schwarz
Muziek: David Schwarz
Vormgeving: Udo Thijssen
Kostuums: Dorien de Jonge
Stem vader en moeder: Rob Vriens en Silvia Andringa
Verslaggever: Boudewijn Koops
Lichtontwerp: Berry Claassen
Techniek: Valentijn van der Mieden
Ontwerp: ViesRood
Educatie: Marieke Braaksma
Fotografie en trailer: Erik Franssen
Productie: Dorret Pinkster en Mette Bunskoek
Zakelijk leiding: Nicolette Klein Bleumink

Gnaffel en De Fakkelteit maken rapworkshop over Gandhi

Theater Gnaffel heeft samen met jongeren van De Fakkelteit uit Zwolle een rapworkshop ontwikkeld waarin een klas een rap maakt. De workshop vindt voorafgaand aan de voorstelling op school plaats en wordt begeleid door twee rappers. Theater Gnaffel coacht ze in hun leertraject om voor de klas deze workshops te geven. Aan de hand van de rap wordt dieper ingegaan op vragen als, hoe laat jij je stem horen? En waar zou jij voor kiezen? Een leven lang zwijgen of schreeuwen?

Tijdens het premièreweekend op zaterdag 28 en zondag 29 september in Schouwburg Odeon lieten twee rappers van De Fakkelteit hún stem horen in de foyer.

Joey en Roos van De Fakkelteit met Gandhi
Rap over pesten op social media