5 vragen aan Louis van Beek, auteur van Het Stoere Prinsesje

Louis van Beek schreef het sprookje Het Stoere Prinsesje, op basis waarvan nu bij Gnaffel de gelijknamige voorstelling gemaakt wordt. Hoe is dat voor hem en hoe kwam hij op het idee voor het verhaal? Je leest het hier!

Hoe is het voor jou om van je verhaal een voorstelling gecreëerd te zien worden?

“Helemaal vreemd is het proces niet voor me. Ik schrijf vaker voor theater; ik heb een aantal eigen stukken geschreven en gespeeld, en ook veel stukken vertaald. Maar dit is wel bijzonder: een sprookje dat ik zelf heb bedacht, getransformeerd zien worden in een theatervoorstelling is spannend en geweldig. En dat het nu gemaakt wordt met mensen van kleur vind ik fantastisch en waardevol.”

Op welke manier denk je dat het belangrijk is voor kinderen om diverse personages te zien in de verhalen die ze lezen en zien?

“De wereld is divers, dat is een gegeven. Laten onze verhalen, onze voorstellingen, onze kunst dat ook zijn. Dat zijn we aan onszelf en aan de samenleving verplicht. Hoe eerder kinderen dat zien en meemaken, hoe beter. Als zij voelen dat zij er mogen zijn, dat zij ertoe doen, dat verhalen ook over hen gaan en niet alleen maar over een witte Hans en een witte Grietje, dan sterkt dat hen in hun zijn.”

Afbeelding uit Het Stoere Prinsje, illustratie Harmen van Straaten

Wat heeft je geïnspireerd om Het Stoere Prinsesje te schrijven, en hoe ben je op het idee gekomen om een prinses van kleur centraal te stellen in het verhaal?

“Op uitnodiging van een uitgever mocht ik drie sprookjes op rijm schrijven, in een serie waarin eerder o.a. Martine Bijl en Ivo de Wijs sprookjes hadden bewerkt. Ik koos voor Hans en Grietje en Vrouw Holle, twee sprookjes die mij als kind heel erg tot de verbeelding spraken. Als derde mocht ik zelf een nieuw sprookje verzinnen, en dat werd Het Stoere Prinsesje.

Het verhaal wilde ik laten gaan over wegbreken uit conventies, los van wat er voor jou bedacht is. Over je eigen weg vinden, doen wat voor jou het beste voelt. Daarin neem je natuurlijk ook altijd je eigen verhaal mee. Zonder dat ik het echt een onderwerp wilde laten zijn, wilde ik graag dat het prinsesje van kleur zou zijn. Eerder had ik veel inspirerende gesprekken gevoerd met Shanna Chatterjee over het feit dat het heel belangrijk is dat ieder kind zich zou moeten kunnen herkennen in hedendaagse verhalen. Twee verliefde prinsen bestonden in mijn jeugd bijvoorbeeld niet of nauwelijks, en dat zou mij als kind heel erg hebben geholpen in het meer gezien voelen. Bovendien heeft mijn beste vriendin door haar huwelijk kinderen van kleur, mijn zus is met een Hindoestaanse Surinamer getrouwd en ook haar kinderen dragen meer culturen in zich dan alleen “de witte Nederlander”. De maatschappij is veranderd en verhalen kunnen mee veranderen. Ik vond het belangrijk dat het gewoon een gegeven was: ze is van kleur, mijn heldin, en that’s it. Illustrator Harmen van Straaten tekende vervolgens een prachtig prinsesje. Van kleur. En ik vond haar prachtig.”

Zijn er specifieke thema’s of boodschappen die je hoopt dat de kinderen en hun ouders uit het verhaal halen?

“Dat ieder kind zichzelf mag zijn, zonder beperkingen of grenzen. Ik pleit niet voor een bandeloze opvoeding, want regels zijn belangrijk, maar ieder kind zou gezien moeten worden. Laat 1000 bloemen bloeien, ieder kind is uniek en als je het niet eens bent met de keuze van een kind, vraag je dan eerst af of die restricties niet meer met jouzelf te maken hebben. En ik hoop echt dat ons prinsesje een voorbeeld is voor ieder meisje (en jongen, en alles daartussenin) van kleur: ik kan worden wat ik wil. Niemand houdt mij tegen, ik ben vrij!”

Waar kijk je het meeste naar uit wat betreft de voorstelling?

“Naar het plezier waarmee de spelers straks dit verhaal gaan vertellen. Het is een enorm getalenteerde groep mensen die samen een hedendaags sprookje gaan vertellen voor een hedendaags publiek. Met muziek, met poppen, met mijn verhaal, met het prachtige script dat Shanna daarvan gemaakt heeft. Ik kan me alleen maar verheugen!”

Vanaf februari 2024 in de theaters, kijk hier voor de speellijst en meer informatie.