5 vragen aan Rik Eckhardt

Rik Eckhardt maakte de muziek voor Het Stoere Prinsesje. Hij is als componist, theatermaker, schrijver en docent een creatieve duizendpoot. Het Stoere Prinsesje is inmiddels de achtste productie waar de tekst en/of regie van Shanna Chatterjee en de muziek van Rik in samenkomen. Lees hier hoe hij te werk is gegaan!

Wat zijn je uitgangspunten geweest bij het componeren van de muziek?
“Omdat het land en de precieze tijd niet helemaal duidelijk wordt in het verhaal, wilde ik dat de muziek ook door verschillende tijden en culturen heen zou gaan. Bovendien wilde ik de representatie waar we met deze productie naar streven ook in de muziek laten doorklinken door stijlen en sferen uit de hele wereld te combineren. Ook wordt Daantje gedurende de voorstelling ouder en daar horen andere geluiden en muzikale structuren bij dan bij de jonge Daantje. Een ander uitgangspunt was dat bijna de hele voorstelling doorgecomponeerd zou worden en dat de muziek een groot deel van het verhaal zou vertellen door liedjes en spoken word.”

Kun je ons een kijkje geven in het proces van het creëren van de muzikale sfeer voor de voorstelling? Zijn er specifieke instrumenten of melodieën die een belangrijke rol spelen?
“Eerst ben ik bij de belangrijkste delen in het verhaal de hoofdthema’s (muzikale structuren die vaker terugkomen) gaan bedenken. Het vertellersthema en de muziek van het bos zijn daar goede voorbeelden van. Ik wilde ook dat deze structuren over en door elkaar heen gezongen konden worden. Dit hoor je als Daan na lange tijd weer terugkomt in het bos. Je voelt daardoor via de muziek dat het verhaal zich heeft ingelost. Muziek, en daarmee de tijd, lopen letterlijk door elkaar heen. De volwassen Daan en het kleine meisje van vroeger zijn elkaar niet vergeten. Ik vind het belangrijk dat we als volwassenen in contact met het kind in onszelf blijven. Kinderen hoop ik het gevoel te geven dat hun open blik naar de wereld klopt bij wie ze zijn en dat ze dit blijven koesteren. Met mijn muziek hoop ik dit invoelbaar te maken voor zowel jong als oud.”

Op welke manier komt de muziek samen met het verhaal en de visuele elementen als decor en kostuums?
“Tijdens het repetitieproces ben ik vrijwel steeds aanwezig geweest. Hierdoor konden Shanna en ook de drie acteurs hun inbreng hebben in muzikale keuzes zoals overgangen, tempi, toonsoorten en sferen. De grote lijnen had ik vooraf voorbereid, maar een groot deel van de muziek heb ik pas gemaakt tijdens het maakproces. Dat kon ook niet anders, want grote delen zijn volledig doorgecomponeerd: spel, beeld, beweging en de muziek zijn daardoor helemaal op elkaar afgestemd. De fijne teksten van Louis en Shanna zijn mede door de vele rijm voorzien van een helder metrum. Sommige muziek schreef zich daardoor bijna vanzelf, dat was heel prettig.”

Zijn er bijzondere uitdagingen geweest bij het componeren van muziek die geschikt is voor alle leeftijden?
“De muziek moet toegankelijk en herkenbaar zijn én ook de spanningsboog van jonge kinderen doorstaan. Dat is inderdaad best een uitdaging! Hoe vaak kun je een bepaald thema terug laten komen voordat het kinderen verveelt? Een andere uitdaging is dat het spannend moet zijn, maar ook weer niet té spannend. De muziek van ‘De Stad’ was daarom best een uitdaging. Daan verlaat haar bekende omgeving van het bos en vertrekt naar de grote stad. De muzikale sfeer van die twee wilden we lijnrecht tegenover elkaar hebben staan. Tegelijkertijd raakt Daan tijdens ‘De Stad’ steeds meer op haar gemak in de anonimiteit van haar nieuwe omgeving, óók dat wilde ik hoor- en voelbaar maken. Aan het eind van het nummer zitten we even in een underground hiphopfeestje. Lekker toch!”

Wat is je favoriete muzikale moment in de voorstelling?
“Het eerste nummer wat ik maakte was ‘Loop verder zonder mij’, de transformatie van kleine Daantje naar grote Daan. Het nummer gaat over afscheid nemen van je kindertijd, maar ook over een poppenspeler en pop die tegen elkaar zeggen: ‘het was een fijne tijd samen, maar nu gaan we allebei alleen verder’. De dubbele laag in de tekst van Shanna vind ik geweldig. Muzikaal wilden we hier uitpakken met strijkers en alles. Het is een soort anthem geworden, een ode aan de poppenspeler. Shanna heeft altijd gezegd: deze is voor Elout. Later bleek dat Het Stoere Prinsesje de allerlaatste Gnaffel-productie zou gaan worden.”

Heb jij de liedjes al geluisterd? Deze muzikale kleutervoorstelling is nog t/m begin juni 2024 te zien. Bekijk hier de speellijst.