Lotte Visser over educatie Wees geen Vierkant
Wees geen Vierkant is de eerste Gnaffelproductie voor kinderen van 10 tot 14 jaar. De voorstelling wordt op festivals en in theaters gespeeld maar ook op scholen. Achter de schermen is hard gewerkt aan een aansluitend educatieprogramma. Het educatiemateriaal van Wees geen Vierkant bestaat uit verschillende podcasts, een superheld-ontwerp-opdracht en een ‘ik-ken-mezelf-heus-wel-spel’. Allemaal bedacht door Lotte Visser.
Even voorstellen
“Mijn naam is Lotte Visser en ik loop stage op de educatieafdeling van Theater Gnaffel. Ik mocht de educatie voor Wees geen Vierkant ontwerpen en ik heb dat met erg veel plezier gedaan. Ik werd vanaf het begin erg goed betrokken bij het maakproces en de repetities, zodat ik de educatie zo goed mogelijk kon laten aansluiten op de voorstelling. Ik wilde met de educatie bereiken dat de leerlingen, naast het bekijken en beluisteren van de voorstelling, ook zelf zouden kunnen ervaren waar de voorstelling over gaat. Ik heb ervoor gekozen om een podcast te maken die voorafgaand aan de voorstelling in de klas kan worden beluisterd, zodat leerlingen alvast een beetje kennis kunnen maken met de personages uit de voorstelling.
Educatiespel
Vervolgens bezoeken de leerlingen de voorstelling. Wanneer zij weer terug in de klas zijn, gaan ze met hun eigen leerkracht aan de slag met het ‘ik-ken-mezelf-heus-wel-spel’. Ik heb dit spel bedacht omdat ik wilde dat de leerlingen op zoek zouden gaan naar alle verschillende eigenschappen die zij bezitten, zoals Sofia en Amber dit ook doen in de voorstelling. Het spel bestaat uit 51 kaartjes met verschillende eigenschappen en symbolen en het is de bedoeling dat je jezelf èn je buurman of buurvrouw zo goed mogelijk leert kennen.
Superheld werkblad
Het derde en laatste onderdeel van de educatie is het ‘ontwerp jezelf als superheld’-werkblad. Een held kan veel dichterbij je staan dan je zelf denkt en je kan ook zelf een held worden, gewoon door te zijn wie je bent. De leerlingen maken kennis met vijf superhelden door te luisteren naar verschillende podcasts en gaan vervolgens aan de slag met het creëren van zichzelf als superheld.
Het ontwerpen van deze lessen was heel erg leuk om te doen en ik hoop dat de leerlingen er net zo veel plezier aan zullen hebben!”