Marieke van Veen over het decor van Robin Hood

Momenteel speelt Robin Hood (4+) weer in de theaters. Marieke van Veen is verantwoordelijk voor het decorontwerp. Hieronder vertelt ze meer over hoe zo’n proces verloopt.

Hoe begin je met een decorontwerp?
Het begint altijd met een gesprek met de regisseur, in dit geval Job Raaijmakers. Ik ken Job al langer en weet dat hij van klim- en klauterdecors houdt. Voor het gesprek met de regisseur verdiep ik me in het verhaal. Zo speelt het verhaal van Robin Hood zich af in de bossen. Hoe gaan we dat laten zien en is er ruimte voor een kasteel bijvoorbeeld? Een boomhut misschien? Voegt het wat toe aan het verhaal? We nemen alle opties gezamenlijk door. De dramaturgische verhaallijn van de regisseur is voor mij leidend. Het decor ondersteunt deze boodschap. Daarbij hou je rekening met de grootte van het podium of toneel, het beschikbare budget en de gewenste sfeer.

Waar haal je inspiratie vandaan voor een decor?
Ik hou ervan om kunstenaars bij een project te zoeken. Niet voor de buitenwereld, maar meer voor mijzelf. In dit geval is dat kunstenaar Donald Judd geweest. Hij maakt kunstobjecten door kubussen te stapelen. Zo ontstond voor het decor van Robin Hood het idee om een constructie van kasten te maken waar verschillende werelden uitkomen. Door de invloed van Donald Judd is het decor eigenlijk een modern kunstobject geworden.

Heel veel meer kunnen we er natuurlijk niet over verklappen. Bouw jezelf het decor?
Nee, dat doet Valentijn van der Mieden. Echt een vakman, waar ik heel prettig mee samenwerk. Hij gaat met mijn schetsen uit SketchUp aan de slag. In deze fase overleggen we nog veel. Bijvoorbeeld over afmetingen, verlichting en gewicht. Het decor moet in de Gnaffelbus mee naar de theaters, dus mag niet te groot en te zwaar zijn.  

Klik hier voor meer informatie over de voorstelling en de speellijst.